tisdag 3 juni 2014

Recept på osötad fläderblomslemonad...

Hittade idag ett recept på osötad fläderblomslemonad hos bloggen "Anna Vattenkannas Trädgård". Inga konserveringsmedel eller sötningsmedel - kanon!!!! Oj vad jag längtar tills jag kan göra egen fläderblomsdryck! Men tills dess så sparar jag receptet från Anna som så snällt delat med sig!

OBS! Både bild och recept kommer från Annas blogg!


10 stora klasar nyutslagna fläderblommor
1 lime
vatten


1. Plocka nyutslagna fläderblommor. Var försiktig så att frömjölet stannar kvar i blommorna, det är detta som ger den mesta smaken.

2. Tvätta limefrukten noggrant och skär i små bitar.

3. Lägg fläderblommor och limebitar i en skål och mosa samman dem med en träsked så att all limesaft blandar sig med blommorna. Häll på vatten så att det precis täcker. Sätt in i kylen i 5-6 timmar.

4. Sila av och späd 1 del koncentrat med 9 delar iskallt vatten och servera. Lemonaden blir lite grumlig av frömjölet - inget konstigt alltså. Eftersom lemonaden inte innehåller någon form av konserveringsmedel, förutom syran i limesaften, ska den drickas omgående.

2 kommentarer:

  1. Så gott det låter. Inte för att jag tycker om Fläderblomsdryck men allt som kan göras själv måste ju absolut testas. Mysig och trevlig blogg du har!!! Ha en fin dag/Annelie

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur! =D Helt ärligt var jag inte så glad i fläderblomssaft förr heller, men nu tycker jag det är väldigt gott. Antagligen hjälper det till just den faktorn att man har gjort det själv - då är allt lite godare! ;-)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök! Lämna gärna en hälsning så jag vet att du varit här!